Doel van deze stap
Het doel van deze stap is alle betrokkenen binnen de gemeente en bij partnerorganisaties inzicht geven in de taalproblemen binnen gezinnen. Zodat bij hen draagvlak voor de Gezinsaanpak ontstaat.
Resultaat van deze stap
De resultaten van deze stap zijn:
- Het belang en de urgentie van een Gezinsaanpak zijn duidelijk voor alle betrokkenen binnen de gemeente en bij partnerorganisaties.
- De betrokkenen hebben voldoende basiskennis over een Gezinsaanpak.
- Er zijn beginnende afspraken gemaakt over de manier waarop de stappen in het stappenplan worden uitgevoerd.
Aan de slag
Bepaal samen met de kerngroep Gezinsaanpak hoe je het bewustzijn van collega’s en partnerorganisaties gaat vergroten. En wat daarvoor nodig is. De gemaakte afspraken leg je vast in het plan van aanpak (In Stap 5 - Bepaal een passende aanpak lees je meer over het plan van aanpak). Deze informatie helpt je daarbij:
1. Vergroot het bewustzijn van collega’s
Het is belangrijk dat wethouders, raadsleden en ambtenaren van relevante domeinen weten hoe belangrijk geletterdheid en een Gezinsaanpak zijn. En hoe dat raakt aan hun beleidsdomein. Want als ze zich daar bewust van zijn, voelen ze meer urgentie om zich in te zetten voor de Gezinsaanpak.
Deze tips helpen je om het bewustzijn van collega’s te vergroten:
- Zoek naar logische verbindingen. Als je ouders/verzorgers helpt hun basisvaardigheden te verbeteren en voor hun kinderen een taalrijke thuisomgeving te creëren, heeft dat invloed op andere thema’s. Denk bijvoorbeeld aan kansengelijkheid, onderwijsachterstandenbeleid en armoedebeleid. De Gezinsaanpak kan onderdeel worden van bestaand beleid.
- In de Bouwsteen Netwerk & Beleid vind je meer informatie over het belang voor verschillende beleidsdomeinen om de verbinding met de aanpak van laaggeletterdheid te maken.
- Maak een verandertheorie. Daarmee maak je inzichtelijk welke impact je wilt maken en op welke manier je dat gaat bereiken. Je kunt een verandertheorie ook gebruiken om het bewustzijn van bijvoorbeeld de gemeenteraad te vergroten en zo meer draagvlak te creëren. In Stap 4 - Formuleer concrete doelen, de Bouwsteen Netwerk & Beleid en de Bouwsteen Monitoring & Onderzoek vind je meer informatie over impactgericht werken en het maken van een verandertheorie.
Gemeente Tiel zette samen met netwerkpartners van het onderwijsachterstandenbeleid een verandertheorie op.
- Laat de gemeenteraad en de bestuurders zien wat de gevolgen en de maatschappelijke kosten van laaggeletterdheid zijn.
- Werk samen met ervaringsdeskundigen, zoals de Taalambassadeurs van Stichting ABC. Zij kunnen bijvoorbeeld hun verhaal vertellen als je een presentatie geeft om het bewustzijn te vergroten. De verhalen van ervaringsdeskundigen laten zien hoe belangrijk het is om de cyclus van laaggeletterdheid te doorbreken.
- Ga samen met collega’s in gesprek met ouders/verzorgers die moeite hebben met het creëren van een taalrijke thuisomgeving. En met sleutelfiguren (mensen die zelf onderdeel van de doelgroep zijn of mensen die al een band hebben opgebouwd met gezinnen) die contact hebben met deze ouders/verzorgers. Zo leren je collega’s de doelgroep kennen en krijgen ze een goed beeld van de verschillende behoeften in deze diverse groep. Je collega’s zullen ook merken dat veel ouders/verzorgers niet weten hoe groot hun eigen invloed is op de taalontwikkeling van hun kinderen. Partnerorganisaties kunnen je in contact brengen met ouders/verzorgers en sleutelfiguren.
- Neem ambtenaren, wethouders en raadsleden letterlijk mee: plan een werkbezoek in bij een van de partnerorganisaties. Ga bijvoorbeeld naar een activiteit in bibliotheek, op een school of in een wijkcentrum. Zo werk je samen met je collega’s én partnerorganisaties aan bewustwording.
Maak een verandertheorie om inzichtelijk te maken welke impact je wilt maken en op welke manier je dat gaat bereiken. Of zet een verandertheorie in om het bewustzijn van de gemeenteraad of netwerkorganisaties te vergroten. In Stap 4 – Formuleer concrete doelen, de Bouwsteen Netwerk & Beleid en de Bouwsteen Monitoring & Onderzoek vind je meer informatie over de verandertheorie.
2. Vergroot het bewustzijn van partnerorganisaties
Het is belangrijk dat partnerorganisaties (zoals de bibliotheek, kinderopvangorganisaties, scholen, de welzijnsorganisatie, jeugdgezondheidszorg en wijkteams) weten hoe belangrijk een goede taalontwikkeling bij kinderen is. En welke invloed ouders/verzorgers daarop hebben. Want zij hebben contact met ouders/verzorgers die moeite hebben met het creëren van een taalrijke thuisomgeving. En kunnen hen hierbij ondersteunen.
Om onze doelen te bereiken, moeten we samenwerken met zoveel mogelijk organisaties die contact hebben met ouders. Basisscholen bijvoorbeeld. Of wijkteams. Daarom vertellen we hun over de Gezinsaanpak. Zodat ook zij hun verantwoordelijkheid kunnen nemen. Maurice Beers, Coördinator beleid bij gemeente Tiel
Deze tips helpen je om het bewustzijn van partnerorganisaties te vergroten:
- De bibliotheek en het Taalhuis weten veel over laaggeletterdheid. En binnen het Taalhuis werken al veel verschillende partijen samen aan de aanpak van laaggeletterdheid. Vraag de bibliotheek en het Taalhuis daarom om bijeenkomsten en trainingen voor partnerorganisaties te organiseren. Over het herkennen en bespreken van laaggeletterdheid en het creëren van een taalrijke thuisomgeving. Ze kunnen daarbij samenwerken met ervaringsdeskundigen, zoals de Taalambassadeurs van Stichting ABC.
- Maak gebruik van de informatie in de Bouwsteen Vakkennis.
- Adviseer partnerorganisaties om in gesprek te gaan met ouders/verzorgers die moeite hebben met het creëren van een taalrijke thuisomgeving. En met sleutelfiguren (mensen die zelf onderdeel van de doelgroep zijn of mensen die al een band hebben opgebouwd met gezinnen) die contact hebben met deze ouders/verzorgers. Zo leren ze de doelgroep kennen en krijgen ze een goed beeld van de verschillende behoeften in deze diverse groep. Ze zullen ook merken dat veel ouders/verzorgers niet weten hoe groot hun eigen invloed is op de taalontwikkeling van hun kinderen.
Gemeente Bergen organiseerde een goedbezochte kennismakingsbijeenkomst om alle aanbieders van taalaanbod en professionals die met gezinnen werken bewuster te maken van laaggeletterdheid.